Satser stort på summer interns

Capgemini satser stort på summer interns

Satser stort på summer interns

Publisert: 12. Jul 2018 | Kategori: Uncategorized

Hvert år tar Capgemini inn «Summer Interns». I år har de satset ekstra på studentene, og valgt å utvide programmet ved å gi hele 39 studenter muligheten til å prøve seg som konsulenter.

Vekstambisjoner

Programansvarlig Marius Kavlie-Jørgensen Økland sier det er mange grunner til at Capgemini ønsker å investere i de unge talentene.

– Den spesielt store satsningen på programmet i år kommer i første omgang av at vi er et selskap med store vekstambisjoner. Vi ønsker derfor å knytte kontakt med flinke studenter. Søkerne til vårt internship er svært dyktige, og sammen med våre veiledere får vi utrettet mye i løpet av sommeren, forklarer Marius.

Vinn-vinn

– Gjennom sommeren får studentene god innsikt i hva det vil si å jobbe som konsulent hos oss. For vår del lærer vi også mye fra studentene. I tillegg til å ha med seg det siste fra akademia får vi også vite mer om hva som er viktig for dem hos sin fremtidige arbeidsgiver. Vi tror også at erfaringene studentene sitter igjen med kan bidra til å styrke vår tiltrekning av de beste kandidatene. I tillegg ser vi at studentene har et spesielt stort driv mot ny teknologi og innovasjon. Vi prøver derfor aktivt å finne prosjekter som hjelper oss å ligge i forkant og være klare til å levere på det kundene våre etterspør.

Høy trivsel

Kaisa Bovollen Rokne og Eirik Kaldahl jobber i hvert sitt prosjekt i Oslo denne sommeren. De søkte Summer Internship i Capgemini fordi de ønsket studierelevant erfaring og å bli bedre kjent med det de syntes virket som et spennende selskap. Kaisa forteller at hun håpet å få lære mye av flinke kolleger og få spennende og utfordrende oppgaver, samt bli kjent med menneskene som jobber her.

Hvordan har det vært så langt?

– Supergøy! Prosjektet vi jobber i er skikkelig kult, jeg tar meg selv i å fundere på løsninger lenge etter at jeg har gått hjem for dagen. Jeg gleder meg til å komme på jobb hver dag, for teamet jeg arbeider med er en så fin gjeng. I tillegg er det veldig gøy med alle de faste ansatte som er genuint interessert i å høre om prosjektet og progresjonen, og som har kommet innom kontorpultene våre flere ganger for å høre hvordan det går, forteller Kaisa.

Eirik støtter seg til dette og legger til at det er gøy å jobbe med en veldig sosial gjeng med vidt forskjellig bakgrunn.

Kaisa sitt prosjekt går under navnet «Conversational Commerce», altså handel via samtaler. Dette er sommerens både største og mest tverrfaglige prosjektgruppe. Selv er hun ansatt i Intelligent Automation-avdelingen (IA) i Apps, men jobber tett med andre interns fra Capgemini Consulting, Idean, IA og Custom Software Developnent (CSD – også under Apps). – Prosjektet er mer omfattende og kulere enn hva jeg trodde. Jeg trodde i alle fall ikke at vi skulle få lov til å være med på å utvikle et av Capgemini Norges store satsningsområder, sier hun.

Eirik jobber på et prosjekt hos en av Capgeminis strategiske kunder, og sier han ble positivt overrasket over hvor mange ulike prosjekter Capgemini hadde planlagt for studentene. Han sitter i et tremannsteam og trekker frem bratt læringskurve og rask progresjon som noe av det han er mest fornøyd med så langt. – Jeg føler jeg allerede har lært masse av internshipet hos Capgemini. På de to onboardingsdagene før vi gikk ut til kunde, lærte vi mye nyttig om hva det innebærer å være konsulent. Vi lærte foredragsteknikker, hvordan sette opp og fasilitere en workshop, arbeidsmetodikk og mye mer. Vi har også to veiledere som er flinke til å lære bort det de kan om frontend, backend og alt annet vi skulle lure på, sier Erik.

Hva har vært den største overraskelsen?

– Det er et mye større fokus på det sosiale og at vi skal bli godt kjent med hverandre og ansatte, som jeg synes er veldig hyggelig. Jeg er også imponert over nysgjerrigheten, læreviljen og omstillingsevnen blant dem jeg har møtt fra Capgemini. Om det er noe de ikke kan fra før, tar de utfordringen på strak arm og lærer seg det de trenger underveis i prosjektet. Her trodde jeg kanskje at man i større grad ønsket å operere innenfor kjente kompetanseområder fremfor å lære noe helt nytt og ukjent, sier Kaisa.

Begge studentene kommer fra NTNU og sier det er tydelige forskjeller mellom arbeidsliv og studiehverdagen. De peker begge på at det her ikke finnes noen fasit, men at det her handler mye mer om å diskutere og vurdere selv for å finne beste løsning. –  Ting er ikke like «bokset inne», sier Eirik. Kaisa forteller også at veien blir litt til etter hvert som prosjektet utvikler seg. – Det er litt skummelt, men mest spennende, sier hun. Hun synes også det er spesielt gøy at studentene selv får være med å forme prosjektet med egne ideer og innspill.

Tre av årets summer interns, Thea Helene, Carl Otto og Abeera. 

Hvilke tips vil du gi andre som kunne tenke seg et internship i Capgemini?

– For det første: Søk! Jeg hører om mange som ikke søker fordi de tror de ikke er klare for det, ikke tror de har gode nok karakterer eller fordi det tar for lang tid. Man har ingenting å tape på å sende inn en søknad, sier Eirik. Kaisa tipser om å være nysgjerrig og vise at man er interessert. – Oppsøk og ta kontakt med ansatte når Capgemini kommer på bedriftsbesøk, eller send dem en mail. Fortell heller om tingene du brenner for og hvordan disse tingene passer inn i Capgeminis profil fremfor å benytte stillingsutlysningen som en sjekkliste. Vær heller ikke redd for å vise at du er ivrig, sier hun.

Marius, som også har vært en del av rekrutteringen, kan bekrefte at personlig egnethet vektes tungt i ansettelsesprosessen. – Det er selvsagt viktig at du evner å tilegne deg ny kunnskap, som gjerne kommer frem gjennom akademiske resultater, men vel så viktig er det vi kaller en god «konsulentprofil». Det handler blant annet om at man er faglig engasjert, viser gode kommunikasjonsevner, har god lagånd og tørr å utfordre seg selv. Ikke minst er det også viktig at du bidrar til et godt arbeidsmiljø.

Les mer om prosjektene på Capgemini sin sommerblogg.