Satser enda mer på frontend

– For å konkurrere i frontend-oppdrag trenger vi å samle folk som er dedikert til faget, sier Per Hultgren i Capgemini.

Satser enda mer på frontend

Av: Mailen Sorknes | Publisert: 15. Mar 2016 | Kategori: Seniorutvikler

Capgemini bygger nå opp et fagområde for å samle, tydeliggjøre og øke kompetansen på frontend. Slik skal de levere enda bedre på alle deler av kundenes prosjekter.

Frontend er den delen av programvaren som ligger nærmest brukeren og utgjør det visuelle uttrykket av web-løsningen. Enklere forklart er frontend det en bruker opplever av et system – det du ser og kan klikke på, altså det du forholder deg til på skjermen.

Det er stor konkurranse innen utvikling av løsninger og tjenester på web. Noe av det som stadig blir viktigere for de fleste bedrifter uavhengig av bransje, er gode brukeropplevelser på tvers av plattformer og web-løsninger.

Med det nye fagområdet ønsker de å vise at de er best også i den sektoren

– Det er noe mange nå blir mer og mer bevisst på, og hvis man ikke leverer en god brukeropplevelse, velger kundene heller å bruke andre leverandører, forklarer Per Hultgren i Capgemini.

Han er leder for det nye fagområdet frontend, som skal sikre at Capgemini blir en enda sterkere aktør og totalleverandør av både front- og backend.

Brukeropplevelse er viktig

Frontend begynner å bli et eget satsningsområde med økt fokus i Capgemini – både blant kunder og ansatte. Det er derfor et større behov for de som er dyktige i faget og mestrer teknikkene, disiplinene og rammeverkene som brukes.

– For å konkurrere i frontend-oppdrag trenger vi å samle folk som er dedikert til faget. Vi har mange gode utviklere på både full-stack og frontend, men vi har ikke synliggjort det godt nok, sier Per.

Lederen forteller at det er utfordrende å få til den gode brukeropplevelsen, men at Capgemini besitter dyktige ansatte med riktig kompetanse. Med det nye fagområdet ønsker de å vise at de er best også i den sektoren.

Det er mye innovasjon og interessant teknologi som gjør det veldig spennende

Det kommer stadig flere digitale flater, noe som gjør at behovet for responsivt design, eller kryssplattformløsninger, også øker. Det finnes utallige forskjellige skjermstørrelser og forbrukere får tilgang til apper og web flere steder. Da må brukeropplevelsen være tilpasset dette, og det er viktig at designet fungerer på den flaten det vises på.

Spennende fagområde

Ved å samle ekspertisen på HTML, JavaScript og CSS, signaliserer selskapet en utvikling av både organisasjonen og teknologiene de opererer med. Dermed kan de levere web-løsninger som struktureres og presenteres på best mulig måte.

Per setter pris på at de som engasjerer seg i det nye fagområdet, brenner like mye for faget som han selv gjør. Noe av det han liker best med frontend er at det kontinuerlig skjer nye ting og byr på mange utfordringer. Teknologien er i rask endring og utvikling, og nye trender oppstår på løpende bånd. De siste årene har det vært en eksplosjon på markedet og det har vokst frem en hel del forskjellige rammeverk.

– I frontend dukker det opp et nytt rammeverk nesten hver dag. Det er mye innovasjon og interessant teknologi som gjør det veldig spennende. Frontend er et fag i stadig utvikling, og det motiverer meg, sier han.

Trender og utvikling

Frontend er blitt en viktigere del av hva som er nødvendig for å få web-løsninger til å fungere like bra på ulike flater, og Per ser flere trender som kommer til å tas mer i bruk i 2016.

Det er bare positivt at det blir flere verktøy og rammeverk vi kan benytte oss av

– Mange websider ser veldig like ut, men med animasjoner kan det tilføres mer personlighet. Animasjoner kommer derfor til å brukes mye mer, og ofte på en subtil måte. Det utgjør ikke alltid den store forskjellen, men gir det lille ekstra som gjør at designet skiller seg ut.

Andre trender han spår for året er mer utpreget bruk av interaktiv visualisering som infografikk og integrert video, samt mer bruk av Material Design, designspråket som Google står bak. Sannsynligvis blir det også mer JavaScript på servere, blant annet via plattformen Node.js.

– Det er stadig flere tunge aktører som slutter seg til følgeskaren av Node.js og denne brukes mye i utvikling. Det er bare positivt at det blir flere verktøy og rammeverk vi kan benytte oss av.

Øker fokus på frontend

For de som er interessert i både teknologi og design, møtes begge via frontend. Capgemini har en flat organisasjonsstruktur, som gjør det lettere for de ansatte å få jobbe med det man virkelig brenner for. Og selv om fagområdet frontend fremdeles er i oppstarten, er det noe som kommer til å få mye større fokus fremover. Per har ansvar for at de i Capgemini som er interessert i faget skal trives og få et godt faglig miljø.

– Det gjelder å vise at vi er flinke, noe vi vil gjøre med gruppen av folk som er gode på området. I tillegg skal vi jobbe med å øke kompetansen enda mer, avslutter han.