– Hvis kunden går hjem fra jobb med et smil rundt munnen, da har vi utrettet noe

Dette er hovedårsaken til FISH!-filosofien.

– Hvis kunden går hjem fra jobb med et smil rundt munnen, da har vi utrettet noe

Publisert: 13. Jun 2017 | Kategori: Rekruttering

De fleste selskaper har en filosofi de jobber etter. Capgemini fant sin på et fiskemarked.

Navnet FISH! er ikke tilfeldig valgt. Filosofien startet i Seattle, nærmere bestemt Pike Place Fish Market, forteller Morten Granlund, som er leder for Capgeminis kontor i Fredrikstad.

– Dette er et gammelt og ærverdig fiskemarked. På 80-tallet begynte det å gå dårligere, det var jo da fast food og frossenmat var på sitt mest populære. Så kom det en ny eier på plass, og de bestemte seg for at de skulle ta grep – “vi skal bli verdensberømte”.

Måten de gjorde det på var å innføre fire enkle prinsipper:

  • Be there

– De var kanskje litt forut for sin tid, for dette med å være til stede har blitt veldig aktuelt nå med forstyrrelser som mobiltelefoner og sosiale medier. Det er rett og slett vanskelig å være fokusert og til stede der det skjer. Dette har jo mye å si når du har kundemøter.

  • Play

– Dette handler om å være mer leken på jobben. På fiskemarkedet kaster de fisken rundt og later som de prater med den. Kombinert med å inkludere kunden har det en veldig god effekt. Du kommer ikke dit bare for å kjøpe fisk, men for å få den gode følelsen.

  • Make their day

– Denne kan kanskje best oversettes til “utgjør forskjellen for noen”, og her snakkes det gjerne om kundens dag. De ønsker å ta kundene med på det de holder på med. Men, dette kan selvsagt også overføres til kolleger. For eksempel ved å si noe hyggelig eller hente kaffe til en kollega du ser er sliten.

  • Choose your attitude

– Du står fritt til å velge din egen holdning – når du står opp om morgenen kan du bestemme deg for om du skal ha en dårlig eller bra dag. Dette har ikke noe å gjøre med spennende arbeidsoppgaver eller ikke, som de skriver i boken om FISH!: “Å selge sleip og stinkende fisk i dette været tidlig om morgenen, gjør det ikke akkurat enkelt å ha en positiv holdning.” Men det har fiskehandlerne – det blir hva du gjør det til.

Og det er egentlig det. Poenget med prinsippene i FISH!-filosofien er nettopp at de skal være lette å følge.

FISH! til folket

Selv kom Morten over filosofien på en ledersamling for noen år siden, da en regionsleder i Capgemini viste en YouTube-video.

– Da begynte tankene å spinne litt rundt dette. Takket være en bokstafett i Capgemini fikk jeg så boken i posten, for dette var noe alle skulle lese om og lære seg. FISH! må nemlig inn på alle nivåer og områder i bedriften, og da startet vi med ledergruppen.

Rekruttering - Morten Granlund

Morten Granlund

Siden den gang har han holdt foredrag om FISH! internt i Capgemini, blant annet på Caplab, som er en en innovasjonsgruppe for konsulenter som er mellom oppdrag. I tillegg har han foredratt eksternt for kunder, samarbeidspartnere og ODA-nettverket, som er Nordens største nettverk for kvinner i IT-bransjen.

Sin egen lykkes smed

FISH!-filosofien har nå bredt seg til hele Capgemini, hvilket har gitt det Morten kaller “en boost i moralen”.

– Det vi merker er at i alle de settinger vi snakker om FISH! ser vi en slags energiinnsprøytning. Folk blir veldig gira, og får lyst å lese boken og ta i bruk prinsippene. Dette er ikke rakettforskning, og det er nettopp det som er så fint – du trenger ikke utdanne noen og det koster heller ingen penger.

– Hvordan “bruker” man FISH! på arbeidsplassen?

– Personlig bruker jeg en del av lekenheten, også i presentasjoner. Jeg tør å være litt mindre corporate. Egentlig handler det bare om å huske å bruke de fire elementene, og ikke gjøre det mer komplisert enn det trenger å være. Nøkkelen er at alle er med på å skape sin egen lykke på jobben – vi har utrolig mye frihet til å påvirke og bestemme arbeidsdagen vår. For å si det sånn: En arbeidsplass der alle er misfornøyde, kommer ingen vei, sier Morten.

Høyere kvalitet på arbeidet når du har en glede i det du gjør

Smittede kunder er glade kunder

Når FISH! først har satt seg i bedriftskulturen, er det lett å overføre filosofien til kundene også. Prinsippet “Make their day” er jo direkte knyttet til at kundene skal inviteres med, forklarer Morten.

– Positiv energi og god stemning er smittsomt, og i konkurranseutsatte serviceyrker som IT-konsulentbransjen kan det utgjøre hele forskjellen. Det finnes veldig mange dyktige selskaper – så det er ikke nødvendigvis dyktigheten som er avgjørende. Da kan man differensiere seg med at det er gøy å jobbe med oss. Hvis kunden går hjem fra jobb med et smil rundt munnen, da har vi utrettet noe.

Han mener bestemt at når Capgemini etterlever filosofien, så merker de at det gjør noe med kundene.

Positiv energi og god stemning er smittsomt

– De blir rett og slett mer glad i konsulentene de jobber med, og for både kunder og ansatte blir det mer effektivt og en høyere kvalitet på arbeidet når du har en glede i det du gjør.

Rekruttering - En ekte FISHerman i sitt rette element.

En ekte FISHerman i sitt rette element.

Man skal glede seg til å gå på jobb

En annen stor fordel med FISH!-filosofien er at det er enkelt å inkludere nyansatte. Når stemningen på arbeidsplassen er positiv, blir også nyansatte positive – det blir ifølge Morten en dobbel effekt.

– Det som ofte blir kommentert både internt og eksternt, i hvert fall om Fredrikstad-kontoret, er det gode miljøet. Beviset ligger i at sammenlignet med andre selskaper har vi lav retention, altså at det er få som slutter hos oss. Det kan vi vise til med målbare tall.

Nye eller gamle, ansatte eller kunder – det viktigste med FISH! er at det er et verktøy for å ha det bedre på jobb. Mye av livet brukes på arbeidsplassen, og derfor skal vi glede oss til å gå dit. Og det gjelder selv om det er vanskelige oppgaver og krevende perioder.

– Spesielt det med å være barnslig og lekne appellerer til IT-folk. Vi er geeker og nerder, i ordenes positive forstand. Å få lov til å leke og tenke utenfor boksen har mye med trivsel og mentalhygiene å gjøre, avslutter Morten.