Støtter utdanning for vanskeligstilte jenter i India

Capgemini sponser skolegang for jenter i India gjennom prosjektet Nanhi Kali.

Støtter utdanning for vanskeligstilte jenter i India

Av: Mailen Sorknes | Publisert: 25. Aug 2015 | Kategori: Prosjekter

Et av verdens ledende IT-selskaper ligger ikke bare i front av fremtidsrettet teknologi, men har også fokus på samfunnsansvar. I snart 10 år har selskapet støttet et prosjekt som gir vanskeligstilte jentebarn i India en utdannelse og mulighet for en bedre fremtid.

Capgemini jobber som kjent med utvikling og innovasjon, men ikke bare på den teknologiske siden. Det ansvarsbevisste selskapet er også opptatt av å bidra til en positiv utvikling i ulike samfunn i verden, blant annet i India. Der ligger en av selskapets største avdelinger, en avdeling Capgemini Norge har et tett forretningssamarbeid med.

Noen norske konsulenter lærte om Indias største veldedighetsorganisasjon, Naandi Foundation, som har et overordnet mål om å utrydde fattigdom i landet. De ønsker blant annet å tilby alle rent vann og fokusere på barns utdannelse og rettigheter.

Konsulentene ønsket å bidra til å bekjempe fattigdom og analfabetisme og opprettet derfor en norsk gren av stiftelsen, Naandi Norway i 2007.

Flere typer støtte

– Det er veldig givende å få på plass en slik mulighet som gir oss en måte å føle at vi er en del av noe større. Norge var det første landet som startet en lokal Naandi-organisasjon, forteller Lara Wasowski.

Hun er leder for Capgeminis interne komité for Nanhi Kali, et eget skoleprosjekt som organiseres av Naandi-stiftelsen. Prosjektet vil gi underprivilegerte jentebarn muligheten til å fullføre ti års grunnskole, blir der og få gode resultater.

Naandi Norway forsyner jentene med materielle skolesaker som notatbøker, ryggsekker, uniformer og sko, og sørger også for de på en mer helhetlig måte.

– Naandi prøver å ta tak i samfunnsproblematikken i India, som at foreldre ikke forstår at utdanning er viktig og mener jentene heller bør bidra hjemme hos familien. Derfor er det opprettet en barnepassordning slik at de slipper å passe sine yngre søsken og kan gå på skolen. Det er også et problem at lærere ikke dukker opp på skolen fordi de tjener mer på innhøsting av avlinger. Stiftelsen gir dem økonomisk støtte slik at de ønsker å holde seg på jobben, sier hun.

Vil skape verdi

Styret i Naandi Norway består av ansatte i Capgemini, som alle jobber pro bono med prosjektet. Det finnes også noe som kalles Naandi Club Norway.

– Her har flere ansatte samlet seg for å gi en fast sum av lønnen sin hver måned. Capgemini matcher deretter beløpet krone for krone og selskapet gir også en ekstra donasjon som julegave, forklarer Lara, som til vanlig jobber som Senior Business Analyst i Salesforce-avdelingen.

Hun har jobbet i Capgemini siden 2013 og involverte seg i Nanhi Kali kort tid etterpå. Den engasjerte konsulenten har lenge vært opptatt av veldedighet og var blant annet CSR-ansvarlig for en tidligere arbeidsgiver. Hun brenner spesielt for å gjøre veldedig arbeid på en riktig måte.

– Det finnes gode og dårlige måter å gjøre slikt arbeid på og det er viktig å skape verdi både for veldedigheten og internt. Jeg er opptatt av at vi gjør det på en god og profesjonell måte som gjør at det er bærekraftig for alle parter, sier hun.

Personlig veldedighet

Den interne komiteen hun leder sørger for å informere alle i Capgemini Norge om veldedigheten.

– Det er viktig at alle vet hvorfor og hvordan vi støtter prosjektet, samtidig som vi ønsker å motivere folk til å engasjere seg uten at de skal føle seg presset til å donere penger. Det er en balanse jeg mener vi har fått til og prosjektet er veldig godt mottatt blant de ansatte, sier Lara.

Hun synes det er ekstra morsomt at de får mye informasjon om de indiske jentene som prosjektet støtter.

– Vi får blant annet vite hva de heter og hvilket klassetrinn de går i. Det gjør det mye mer personlig å se hvilken forskjell det utgjør. Nanhi Kali er vårt fokuspunkt for veldedig arbeid og er noe vi i Capgemini er veldig stolte av. Ofte diskuterer vi prosjektet med kundene våre og  flere av dem er også med som støttespillere.

Sikre positive effekter

Lara har hørt fra både kolleger, kunder og andre at det er flott selskapet har et prosjekt som dette. Den årlige støtten til Naandi Norway tilsvarer et års skolegang til cirka 4000 jenter.

– Jeg er en ildsjel og bryr meg veldig om temaet. Nanhi Kali-prosjektet er noe vi i Capgemini synes er veldig viktig, og er noe som vi er sammen om i selskapet, avslutter hun.

Capgemini er opptatt av samfunnsansvar og bærekraft som gir merverdi til alle involverte i selskapet – ansatte og kunder, leverandører og forretningspartnere. Selskapet har lang historie med å bidra til ulike samfunn i verden gjennom veldedighet, frivillighetsarbeid, pro bono-virksomhet, økonomiske bidrag og mentorordninger.

Capgemini oppfordrer alle sine ansatte til å støtte og bistå utvikling som vil sikre positive effekter på samfunnene vi lever og jobber i.

Er du interessert i å bidra til fremtidens utvikling på flere måter enn én, søk jobb i Capgemini.

Prosjekter - Nanhi Kali-prosjektet er noe hele Capgemini står sammen om og er stolte av.

Nanhi Kali-prosjektet er noe hele Capgemini står sammen om og er stolte av.