IT-selskapet bidrar til moderniseringen av Posten

Capgemini bidrar til å digitalisere flere bruksområder i Posten.

IT-selskapet bidrar til moderniseringen av Posten

Av: Mailen Sorknes | Publisert: 18. May 2015 | Kategori: Prosjekter

Som en av verdens ledende leverandører av fremtidsrettede IT-løsninger, jobber Capgemini med flere av Norges største virksomheter. Gjennom et langt samarbeid, har Capgemini opparbeidet status som en strategisk partner for Posten Norge.

Det globale IT-selskapet bidrar til å modernisere og digitalisere systemene i Posten gjennom et tett samarbeid som har vart i over 10 år.

– Vi kaller det et partnerskap. Posten er en av våre hovedpartnere i Capgemini Norge og vi har en langtidskontrakt som sikrer et godt samarbeid i flere år fremover, forteller Brandon Onsum, sjefskonsulent i Capgemini.

Oracle-løsning

Posten står overfor en rekke utfordringer i en bransje som er i endring. Ved å digitalisere flere bruksområder i konsernet, er målet på sikt å redusere kostnader på ulike områder. Capgemini bistår Posten i deres ambisjoner om nordisk integrasjon ved å utvikle nye og fremtidsrettede løsninger for selskapets kjernesystemer.

Vi har en langtidskontrakt som sikrer et godt samarbeid i flere år fremover

Capgemini står bak videreutviklingen av blant annet økonomisystemene, og håndterer områder som lønn og HR. Løsningen, som også behandler hele ordresystemet i nettbutikken, er basert på det fleksible databasesystemet fra Oracle, E-Business Suite.

Selskapet er kjent for å ha særskilt ekspertise på Oracle-teknologi, som gir en fullverdig løsning på alle områder.

– Vi håndterer hele prosessen fra en ordre med fakturaer blir sendt ut, til betalingen og pengene kommer inn. Vi forvalter også et adressesystem for alle beboere i Norge, sier Brandon.

På tvers av landegrenser

– Løsningene vi leverer for Posten blir utviklet i spesielt tett samarbeid med India. Der sitter det over 50 000 ansatte, så de har et ekstra bredt spekter av kompetanse. Dette innebærer også lavere kostnader for kunden, forklarer Brandon.

Han har lang erfaring med å sette seg inn i forretningsprosesser og systemfunksjonalitet, og jobber som Service Delivery Manager i Capgeminis prosjekt med Posten. Dette betyr at han er bindeleddet mellom forretning og IT, og ansvarlig for leveringer ved å holde orden i systemet.

Prosjekter - Det gode samarbeidet mellom Capgemini og Posten har vart i over 10 år.

Det gode samarbeidet mellom Capgemini og Posten har vart i over 10 år.

Brandon er fra California i USA og har bakgrunn som siviløkonom. Det var spennende jobbmuligheter som førte ham til en karriere i IT-bransjen. Konsulenten har tidligere jobbet i programvareselskapet Oracle, og det var et prosjekt derfra som brakte ham til Norge for 13 år siden. Amerikaneren har nå jobbet med Posten i alle sine syv år som konsulent i Capgemini, og kan fortelle om stor vekst og utvikling i samarbeidet.

– I løpet av min tid, har det gått fra å være et lite team på 8 personer til å bli et mye mer omfattende samarbeid som inkluderer 120 personer i tre forskjellige land, sier han.

Globalt selskap

Brandon mener det globale aspektet er noe av det beste ved å jobbe i Capgemini.

Løsningene vi leverer for Posten blir utviklet i spesielt tett samarbeid med India

– Selskapet tilbyr mange muligheter for personlig utvikling og det er nye utfordringer hver dag. Jeg jobber med fantastiske kollegaer med variert bakgrunn fra land som India, Vietnam, Marokko og Norge. Alle er smarte og talentfulle med massevis av energi, avslutter han.

På verdensbasis har Capgemini lang erfaring med tilsvarende prosjekter og jobber med post og logistikkvirksomheter også i andre land som Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Capgemini utvikler spennende og innovative leveranser for flere blant Norges største virksomheter.

Vil du være med å utvikle fremtidens IT-løsninger, søk jobb i Capgemini.