Ny mobilteknologi endrer forbrukeropplevelsen

Capgemini leverer innovative prosjekter og løsninger, og jobber på tvers av teknologier og plattformer for flere store virksomheter.

Ny mobilteknologi endrer forbrukeropplevelsen

Av: Mailen Sorknes | Publisert: 4. May 2015 | Kategori: Prosjekter

Teknologi endrer stadig måten vi kommuniserer og samhandler på, og nå skal ny mobilteknologi gjøre butikkopplevelsen så personlig som mulig. Capgemini i Bergen jobber med å forenkle fremtidens forbrukerhverdag gjennom iBeacons.

Bergenskontoret har en egen avdeling, CapLab, som har fokus på forskning og testing av innovative teknologier. En av teknologiene de nå bruker tiden sin på er såkalte iBeacons,  elektroniske sendere som kan kommunisere med smarttelefoner og andre apparater over Bluetooth-funksjonen.

– iBeacons kan sammenlignes med fyrtårn, og er små brikker som sender ut et signal når du er i nærheten. Da blir du informert om et godt tilbud fra en butikk i området, forteller Hogne Malum Gjersvik, ledende konsulent i Capgemini Bergen.

Ny prototype

Med denne teknologien er det lettere å skreddersy den personlige butikkopplevelsen til enhver forbruker. Kunden må selv installere en app for at signalene skal finne frem, og informasjonen som blir sendt fra en iBeacon er begrenset til signalstyrke og én ID.

I USA er det allerede flere butikkjeder som har tatt i bruk den trådløse teknologien, men i Norge er løsningen relativt ny, og ikke like utbredt. Capgemini Bergen har nå levert en prototype av iBeacons til et av Bergens største kjøpesentre.

Denne fremtiden kommer fortere enn de fleste kan tilpasse seg

– Hvis du vet mye om kundens kjøpsmønstre, fører det med seg veldig mange muligheter, forklarer Hogne.

Ved å samle data rundt tilstedeværelse til en bruker av en iBeacon-app, kan man drive målrettet markedsføring mot denne senere. Det kan også brukes til å holde folk lenger på kjøpesenteret under handleturen.

– Når kunden nærmer seg utgangen kan det for eksempel fristes med gratis kaffe eller noe annet som får kunden til å fortsette å være på senteret.

Digital kundeopplevelse

Capgemini Bergen har i tillegg foreslått en iBeacon-løsning til en av de største bankene i området, en løsning som tar teknologien enda et skritt videre.

Prosjekter - I en fremtid ganske så nær deg, vil altså iBeacons sørge for at du mottar tilbud fra en butikk om en vare du har vist interesse i, uansett hvor du beveger deg.

I en fremtid ganske så nær deg, vil altså iBeacons sørge for at du mottar tilbud fra en butikk om en vare du har vist interesse i, uansett hvor du beveger deg.

– Banken ønsker ikke lenger en bemannet resepsjon, men heller en mer spennende og digital kundeopplevelse, forteller Hogne.

Den ordinære måten du pleier å gå inn i banken på, der du blir møtt av en resepsjonist som registrerer navnet ditt og kontakter personen du har en avtale med, kan være på vei til å bli en utdatert prosess som teknologien snart tar over.

Teknologisk fremtid

Med den nye iBeacon-appen vil du motta en invitasjon på smarttelefonen, og signalene ligger og venter på at du, og telefonen din, skal ankomme bygget.

– I resepsjonen vil du bli ønsket velkommen av en skjerm, som allerede har registrert hvem du er og hvem du skal treffe. Et besøkskort printes automatisk ut, og du forsyner deg selv med kaffe. Kundebehandleren mottar signalet om at du er i resepsjonen og kommer ned for å hente deg, forklarer Hogne.

Det er ingen knapper å trykke på, ingen du trenger å snakke med. Hele prosessen er blitt til en heldigital opplevelse. Det er ikke science fiction, men det skjer nå, og slike løsninger omtales gjerne under begrepet The Internet of Things.

Som forbrukere blir vi mer og mer som vandrende og levende sensorer for informasjonsutveksling, og trenden vil føre til færre personlige interaksjoner.

Bare din tilstedeværelse kan forenkle visse prosesser som det å shoppe og reise, med for eksempel innsjekk på flyplass

– Vi har allerede det meste av opplysningene om oss på telefonen, og teknologi som iBeacons vil gjøre slik at senderne rundt oss kan registrere hvem og hvor vi er, og dermed snakke til oss om relevante opplysninger. Denne fremtiden kommer fortere enn de fleste kan tilpasse seg, sier Hogne.

Stort potensiale

I en fremtid ganske så nær deg, vil altså iBeacons sørge for at du mottar tilbud fra en butikk om en vare du har vist interesse i, uansett hvor du beveger deg.

– Bare din tilstedeværelse kan forenkle visse prosesser som det å shoppe og reise, med for eksempel innsjekk på flyplass. Der du før måtte snakke og skrive, kan du nå snart bevege deg på en friere måte. Det er fortsatt mer teknologi som må på plass, men løsningen har et utrolig stort potensiale, forteller Hogne.

Capgemini leverer innovative prosjekter og løsninger, og jobber på tvers av teknologier og plattformer for flere store virksomheter. iBeacons er bare en av løsningene selskapet jobber med som vil være med på å forme og skape en samfunnsnyttig fremtid.

Capgemini Bergen ser positivt på utviklingen til iBeacons og vil fortsette å satse på denne spennende teknologien fremover.