Lærer barna å kode med brukervennlig spill

Barna i femteklasse på Lilleaker skole er storfornøyde med å lære programmering gjennom spillet Jafsefisk.

Lærer barna å kode med brukervennlig spill

Av: Mailen Sorknes | Publisert: 9. Dec 2015 | Kategori: Prosjekter

Stadig flere barn og ungdom lærer koding og programmering. For å videreføre Kodeklubbens initiativ har Capgemini vært med på å utvikle et morsomt og brukervennlig spill som skolebarna skal lage på egen hånd.

For å øke og sikre fremtidens IT-kompetanse bør skolebarn lære om programmering på et tidlig stadie. Det er hovedtanken og bakgrunnen til initiativet Lær Kidsa Koding, som ønsker å lære barna koding som et kreativt verktøy og en nyttig ferdighet.

Ved å innføre kodingen som en morsom og motiverende aktivitet, vil det forhåpentligvis trigge kreativiteten og interessen for IT hos de aller minste.

Capgemini stiller opp

En del av dette er Kodeklubben – et initiativ og fritidstilbud der barn og ungdom lærer koding av frivillige med IT-kunnskap.

Det er utviklet ferdige opplæringsprogrammer som kan kjøres lokalt på skoler rundt omkring i landet, for alle klassetrinn fra barnehage til videregående.

Capgemini er et av flere selskap i IT-bransjen som stiller opp for å lære norske elever programmering i samarbeid med Kodeklubben

Capgemini er et av flere selskap i IT-bransjen som stiller opp for å lære norske elever programmering i samarbeid med Kodeklubben. Resultatet er JafseFisk; et spill som barna skal lage helt selv.

Lars R. Haraldsen og Anne Sivesind i Capgemini er to av de som står bak prosjektet, og som hjelper og veileder barna under programmeringen.

– Anne og jeg har vært med fra starten og brenner virkelig for JafseFisk. Vi har laget hele opplegget på skolen, med introduksjon til kodingen, veiledningen til programmet og konkurranser vi kjører i timen, forteller Lars.

Vekker interessen for koding

Det startet med at Capgemini ble engasjert til å lage et opplegg for femteklassingene på Skøyen barneskole, som allerede var kjent med konseptet.

– Vi skulle ta det ett steg videre ut fra det Kodeklubben allerede har gjort, og lage et opplegg for skoleklassene på to timer.

Tilbakemeldingene fra både barn og lærere er positive, som synes det er kult å få prøve noe nytt.

– Jeg husker spesielt godt en jente på 10 år som mente at alle de andre klassene kom til å bli “sååå misunnelige”. For meg beskriver det utsagnet veldig godt hvordan responsen har vært så langt, sier Lars.

Det handler om å sette i gang barnas tankegang rundt det å kode, og at de skal forstå hva som skjer hvis man trykker på en knapp eller tar et valg

Foreløpig har konsulentene vært på Lilleaker og Skøyen barneskoler, men er i dialog med andre skoler om å få presentere prosjektet. Målet er å få flest mulig barn med på kodingen og vekke interessen for programmering.

– Prosjektet er fortsatt helt i startfasen og planen er å invitere flere skoler med på opplegget, forteller Lars.

Lærerne trenger ikke å kjenne til programmering fra før, det tar Capgemini seg av.

Barn over hele verden koder

Prosjekter - Anne Sivesind i Capgemini klargjør spillet JafseFisk for femteklassinger.

Anne Sivesind i Capgemini klargjør spillet JafseFisk for femteklassinger.

Siden Kodeklubben ble introdusert i Norge for to år siden, har interessen for koding eskalert. Dette beviser at konseptet med at barn også skal skape programmer, ikke bare bruke, fungerer godt.

Kodeklubbens hjemmeside for oppgaver inneholder en oversikt over de ulike programmeringsspråkene barna kan bruke for å kode spill og hvilket nivå de passer til. JafseFisk er et spill for nybegynnere.

– Der er det mange oppgaver man kan finne og programmere på alle mulige nivåer. Det finnes flere kodeklubber å bli medlem av rundt omkring i landet. Man kan også lage sin egen, forteller Anne.

Èn gang i året arrangeres Kodetimen, der målet er å få flest mulig elever til å bli med på en time med koding. I fjor var det 25 000 skolebarn i Norge som deltok i programmet. Denne timen er del av en internasjonal kodeuke der barn over hele verden sitter og lærer koding.

Brukervennlig programmeringsspråk

JafseFisk er skapt med det grafiske programmeringsspråket Scratch, som er anbefalt for de under 12 år.

– Scratch er veldig brukervennlig og gjør det enkelt å finne frem, selv for små barn, sier Lars.

Programmeringsspråket benytter fargekoder og drag-and-drop som enkle virkemidler barna forstår.

– Scratch gjør det veldig greit å lage spill. Du finner det du vil ha og drar det inn i skjermen, og vi har inkludert mange elementer som barna synes er gøy – du kan bytte farger, bakgrunn og figurer, forteller Anne.

De engasjerte konsulentene har presentert JafseFisk for femte- og syvendeklassinger.

– Det vi ser er at barna er veldig kreative – er de 20 i en klasse og jobber i par får vi ti ulike variasjoner av JafseFisk. Det er veldig gøy, sier Lars.

Capgemini har også laget sin egen, mer avanserte versjon av JafseFisk, hvor designer Sjur Grønningsæter har laget grafikken. Dette skal være til inspirasjon for barna, og er noe de får prøve ut i en konkurranse på slutten av dagen.

– Da får de se hvordan spillet kan bli med litt mer koding, og de kan fortsette å jobbe med det hjemme.

Skaper mange små teknologer

– De aller fleste av barna har vært borti en iPad før, og vi ønsker at de skal forstå litt av hva det de ser på skjermen kommer fra, forklarer Lars.

Stadig yngre barn klarer å styre en mobiltelefon eller navigere rundt på et nettbrett, smarttelefon eller datamaskin. De er vant til å se at interaktivitet med fingeren, tastaturet eller musa setter i gang en handling på skjermen. Det er denne bevegelseskoden og konsekvensen av valgene som er viktig for teknologer å forstå.

– Det handler om å sette i gang barnas tankegang rundt det å kode, og at de skal forstå hva som skjer hvis man trykker på en knapp eller tar et valg. Den type observasjon er veldig viktig hos programmerere.

Kanskje produseres det noen små teknologer allerede på barneskolen?

– Vi håper jo at dette er noe barna ønsker å fortsette med når de blir store, og da må de gjerne begynne her i Capgemini, sier Anne.

Kodeklubben oppfordrer alle bedrifter med IT-kompetanse til å bidra slik Capgemini gjør nå. Ønsker du også å være med på å forme fremtiden og jobbe med spennende prosjekter, søk jobb i Capgemini.