Capgemini-studenter har fått sommeroppdrag hos Moods of Norway

I sommer skal åtte studenter fra Capgeminis internship-program, sammen med veiledere og fageksperter fra Capgemini, gjennomføre et prosjekt i samarbeid med Moods of Norway.

Capgemini-studenter har fått sommeroppdrag hos Moods of Norway

Av: Tonje Robertsen | Publisert: 1. Jul 2016 | Kategori: Prosjekter

Moods of Norway satser på omnikanal og RFID for å kunne tilby en enda bedre kundeopplevelse. Denne sommeren har de hanket inn masterstudenter fra Capgeminis internship-program for å bidra til å finne den beste veien videre for motebedriftens digitaliseringsløp.

Spør et utvalg tilfeldige personer om hva de assosierer med Moods of Norway, og de vil sannsynligvis svare noe ala traust møter trendy, alvor møter humor, eller eventuelt norsk bygdeliv møter globale disco-moves.

De færreste vil nok svare omnikanal eller RFID, men dette er områder det nå satses stort på hos Moods of Norway. Motekongene fra Stryn er noen av de første i Norge til å benytte seg systematisk av teknologi som RFID (se faktaboks) for å sørge for en bedre kundeopplevelse.

Hva er så omnikanal? I teorien handler det om å treffe kunden gjennom “alle” kommunikasjonskanaler (omni = altomfattende), for så å bygge innsikt basert på denne trafikken. I praksis handler det om helhetlig kommunikasjon og å kunne tilby en sømløs, personlig kundeopplevelse på tvers av alle kanaler.

Prosjekter - Hans Petter Hübert, Retail Director i Moods Of Norway

Hans Petter Hübert, Retail Director i Moods Of Norway

– Moods of Norway har allerede tatt flere viktige steg på vei inn i omnikanalhverdagen som er i ferd med å bli en realitet, sier Hans Petter Hübert, Retail Director i Moods Of Norway.

– Skal vi være konkurransedyktige fremover, må vi tilby kundene en helt annen handleopplevelse. Vi ønsker å overraske, underholde, være personlige og relevante i all vår kontakt med kundene.

Innspill fra Capgemini-studenter

I sommer gjennomfører Moods of Norway et prosjekt i samarbeid med Capgeminis sommer internship-program. Derfra deltar åtte studenter på masternivå fra blant annet NTNU og Copenhagen Business School, sammen med veiledere og fageksperter fra Capgemini.

Prosjektet er en videreføring av Moods of Norways digitaliseringsløp, og studentene er fordelt på to team som skal bidra til å skape 1) innsikt om kunder og marked for Moods of Norway, og 2) en prototype på en mobil web-løsning for kundeklubben Moods Universe.

Innsikt-teamet veiledes av Data Scientists fra Capgemini, og vil arbeide med metodisk tilnærming og bruk av avanserte analyser og maskinlæring. De skal gi innspill til hvordan Moods of Norway kan ta i bruk nye metoder og muligheter for å bli en enda mer innsiktsdreven virksomhet.

Moods of Norway
  • Moods of Norway er et norsk livsstils- og motemerke, opprettet av Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist i 2003.
  • Har 15 brandstores i tillegg til outlets og øvrige utsalg i Norge, samt en brandstore i Los Angeles.
  • Det viktigste målet er å lage «Happy Clothes for Happy People» over hele verden, ved å blande det norske opphavet med en internasjonal livsstil.

Mobil web-teamet vil arbeide opp mot Moods of Norways lojalitetsprogram. De vil ta for seg den kundesentriske verdikjeden innen varehandel og se på hvordan virksomheten best kan møte kundene på deres premisser. Her står mobiltelefon sentralt. Teamet skal jobbe med et konkret case knyttet til Moods Universe.

– Sammen med Capgemini har vi ambisjoner om å skape et Moods Universe for enda flere og mer lojale kunder. Det vil handle om å ta i bruk nye digitale elementer i butikkene for å skape en sømløs handleopplevelse uansett hvor vi møter kunden, enten det er på webshop, sosiale medier, via ny mobilløsning eller fysisk i butikk, forklarer Hans Petter.

Tidlig ute med ny teknologi

Moods of Norway har vært kjent for sine kontraster både i design og business. Eksempelvis har de butikker både i glamorøse Beverly Hills, og i lille Flø sør for Ålesund, med 160 innbyggere.

Prosjekter - Moods of Norway har siden 2014 brukt RFID-teknologi, hvor ørsmå databrikker ligger under prislappen på alle produktene.

Moods of Norway har siden 2014 brukt RFID-teknologi, hvor ørsmå databrikker ligger under prislappen på alle produktene.

Bedriften har vist seg å være et interessant business case som blant annet er å finne på pensum hos Harvard-studenter. Nå er de altså ett skritt foran igjen, som en av de første i Norge til virkelig å utnytte potensialet i RFID.

RFID er en forkortelse for Radio Frequency IDentification, en teknologi for automatisk identifisering av objekter. Den brukes allerede i blant annet adgangskort, identifisering av dyr og billetter. Databrikken er på størrelse med et sandkorn, og har antenner som kan motta og svare på signaler fra en RFID-leser.

I 2014 startet Moods of Norway å bruke RFID, hvilket de har hatt stor suksess med. Alle produktene har en databrikke klistret på undersiden av prislappen, som enkelt scannes med en lett håndleser og så registreres digitalt.

Dette har bidratt til svært nøyaktige og betydelige mer effektive løsninger på lager og nettbutikk. De har for eksempel redusert tiden det tok å gjøre opp status på varebeholdningen i butikkene fra 30 – 40 timer, til 30 minutter.

– Til syvende og sist dreier det seg om å kunne levere helt andre handleopplevelser. Vi vil ta det beste fra online til butikk, for eksempel ved å gi kundene relevante anbefalinger på digitale flater i den fysiske butikken.

RFID
  • RFID er en forkortelse for Radio Frequency Identification.
  • Det er en teknologi for automatisk identifisering av objekter, som allerede brukes i blant annet adgangskort, bompengebrikker, betalingskort og billetter.
  • Databrikken er på størrelse med et sandkorn, og har antenner som kan motta og svare på signaler fra en RFID-leser.
  • På klesplagg kan RFID festes under prislappen, eller sys inn i for eksempel vaskelapper eller logoer.

– Vi jobber også med SINTEF om utviklingen av smarte prøverom som skal gi kundene bedre service og en bedre opplevelse. Dette kommer også til å bli relevant inn i student-prosjektet som et viktig element i digitaliseringsløpet. Det er et stort fortrinn for oss at vi allerede har implementert RFID, det er en viktig byggestein når vi nå skal gå for omnikanal, sier Hans Petter.

– Grunnlaget er på plass. Nå skal vi få definert og sydd sammen nye løsninger til butikker og utstillingsvinduer, og en egen mobilkanal for å knytte kundene tettere til oss på ulike flater. Dette handler ikke om å pushe rabattkuponger, det handler om å underholde og overraske kundene, gi dem positive handleopplevelser.

Spennende med studenter

Capgeminis internship-program
  • Capgemini er et av verdens største IT-konsulentselskap med over 180 000 ansatte globalt.
  • Selskapet gjennomfører hver sommer et populært internship-program for studenter i avsluttende fase av høyere utdanning, hvor det kjøres reelle prosjekter for kunder.
  • Gjennom seks uker får studentene muligheten til å arbeide med strukturerte analyser og delta på eksterne prosjekter.

Han gleder seg til å se hva studentene fra Capgemini-programmet vil presentere mot slutten av sommeren. Selv om de åtte studentene jobber med erfarne veiledere og prosjektledere fra det internasjonale konsulentselskapet, liker han tanken på å få nye og unge øyne på digitaliseringsprosessen.

– Vi begynner å bli litt eldre noen av oss, vi har ikke vokst opp med det som skjer i bransjen vår nå. Derfor kan unge mennesker ha interessante og nye innfallsvinkler, spesielt når de også har erfaringen og ekspertisen til veilederne sine i bunn. Det er veldig tillatt å tenke fritt nå i begynnelsen av prosjektet og jeg synes det er kjempespennende å bruke studenter i et sånt type prosjekt.